أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ
ساعت ٩:٠٥ ‎ب.ظ روز ٢۸ مهر ۱۳۸۸ : توسط : منتظران منجی

باید به قرآن برگردیم .

برگشتن به قرآن ، فقط به تلاوت و حفظ آن نیست . تلاوت و قرائت و حفظ قرآن ، مقدمه فهم و عمل است.

بیانات مقام معظم رهبری  اختتامیه هجدهمین دوره مسابقات قرآن٢۶/٧/١٣٨٠

عزیزان من ! بدانید که امروز دنیای اسلام محتاج قرآن است .

در مضامین آیات .... مطالبی وجود دارد که امروز علاج دردها و ضعفهای دنیای اسلام است و اینهاست که ایمان انسان را عمیق و راسخ میکند ، معرفت انسان را روشن و آگاهانه میکند ، نیروی حیاتی انسان را به میدان می آورد و از آنها کار میکشد.

آنوقت جامعه ای با این خصوصیات ، هم ترقی میکند ، هم روحیه میگیرد.

وقتی جامعه ای روحیه اش قوی شد ، دشمن نمیتواند به آن زور بگوید.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار قاریان قران کریم   ۶/٨/١٣٨٢

 

اساسی‌ترین کار برای قرآنی شدن یک جامعه ، شکل گیری نظام مبتنی بر دستورات قرآن و اسلام
تشکیل نظام جمهوری اسلامی، بهترین زمینه عملی را برای سازندگی قرآنی بوجود آورده است و باید تلاش شود در این چارچوب، رفتارهای فردی، خانواده، مدیریتی، سازمانی، سیاسی، بین المللی، و رفتارها در مراکز آموزشی، عملی و تحقیقاتی براساس اسلام و قرآن شکل گیرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای لازمه رسیدن به چنین هدف والایی را آشنایی صحیح آحاد مردم با مفاهیم و معانی قرآنی دانستند و خاطرنشان کردند: جهت گیری پژوهش های قرآنی باید به سمت عینیت بخشی دستورات قرآن در جامعه و زندگی مردم باشد.
پژوهنده قرآن باید از نظر روحی و درونی زمینه پذیرش حقیقت ناب قرآن را داشته باشد زیرا در غیراینصورت ممکن است پژوهش در قرآن، در جهت مخالف آن استفاده شود.
حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین این موضوع خاطرنشان کردند: اگر دل پاکیزه نباشد، نتیجه آن می شود که از قرآن برای کوبیدن اسلام و جمهوری اسلامی و فضائلی که نظام اسلامی در اختیار ما قرار داده است، استفاده می شود.
ایشان یکی دیگر از مقدمات پژوهش در قرآن را انس با قرآن و همچنین آشنایی با زبان عربی و مبانی اصول فقه دانستند و تأکید کردند: شیوه و متد علمی استفاده از قرآن در قرآن پژوهی بسیار مهم است و در این زمینه، شیوه علمای دین و فقها در استفاده از آیات و روایات، شیوه ای کاملاً علمی و آزموده شده است.
حضرت آیت الله خامنه ای یکی از مسائل مهم و اصلی در قرآن پژوهی را، استخراج مبانی علوم انسانی دانستند و تأکید کردند: اگر این کار انجام شود پژوهشگران با استفاده از مبانی قرآنی و همچنین استفاده از برخی پیشرفتهای علوم انسانی، می توانند بنای رفیع و مستحکمی را از علوم انسانی پایه گذاری کنند.
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران بانوی قرآن‌پژوه  ٢٨/٧/٨٨

 

أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا

آیا در قرآن تدبّر نمى کنند؟ بلکه بر دل هاى آنان و هم مسلکانشان قفل هاى مخصوص دل ها قرار گرفته است

 شاید همین توبیخ خداوند کافی باشد برای اینکه به خود آییم و ببینیم چقدر با قرآن فاصله داریم که اگر غفلت کنیم، مورد شکایت پیامبر اعظم قرار میگیریم، آنگاه که به درگاه حضرت حق شکوِه میکند

یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا

 پروردگارا، کافران و گنهکاران قوم من این قرآن را وانهادند

 

 پایگاه اینترنتی «تدبر» به منظور تدبر در قرآن و لبیک به ندای رسول لله فعالیت خود را آغاز میکند

    www.tadabbor.org

 

 برنامه تدبر

 طبق فرمایش ای اهل بیت علیهم السلام، مؤمن برای اینکه از غافلان نباشد، باید هر روز حداقل 10 آیه قرآن بخواند و از آنجا که قرائت بی تدبر بیفایده است، اعضای فعال این مجموعه هر روز یک صفحه  از قرآن را همراه با تدبر عمیق قرائت میکنند؛ به این صورت که هر هفته 5 روز را به قرائت با تدبر میپردازند و دو روز دیگر را به مرور و تمرکز بیشتر اختصاص میدهند. بنا براین، هر ماه یک جزء قرآن عمیقاً مطالعه میشود و در عین حال نکات، پیامها و سؤالات جدید ارائه، نقد و ارزیابی میگردد که برای اینگونه مباحث نیز، بین هر ماه مطالعه، یک هفته فرصت منظور شده است

به این ترتیب، در هر نیمسال که حدود 24 هفته است، 5 جزء قرآن مطالعه میشود و بعد از 6 فصل، کل قرآن به پایان میرسد؛ هر چند که نیاز ما به قرآن پایان ناپذیر است

لازم به ذکر است که نیمسال اول این مجموعه، از روز میلاد امام رضا علیه السلام در روز 8/8/88 آغاز می­شود و تا فروردین ماه سال آینده پایان مییابد. دفترچه ی «تدبر روزانه» تاریخ دقیق این برنامه را مشخص میکند

 روش تدبر

 گاهی یک مطلب به ما کمک میکند که یک آیه یا عبارت قرآنی را بهتر بفهمیم، مثل اینکه بدانیم آن آیه در کجا و طی چه داستانی نازل شده، چه روایات یا مطالب فلسفی و  یا تفسیری درباره آیه مطرح شده است و...؛ این گونه مطالب را در سایت تدبر «نکته ها» مینامیم

گاهی نیز یک عبارت قرآنی مجموعه­ای از مطالب و پیام های مفید را به ما میآموزد، مثل اینکه از عبارت «وَ اذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ وَ تَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتیلاً» به این پیام میرسیم که «هنگام ذکر خدا و مخصوصاً نماز، باید هرگونه عامل حواس پرتی (مثل تلفن همراه یا...) را از خود دور کنیم»؛ این مطالب نیز در سایت تدبر «پیام ها» نام دارند. به طور خلاصه، پیامها مطالبی اند که از خود آیه فهمیده می شوند و نیازی به مطالب خارجی ندارند. پیام ها نشان میدهند که یک آیه ی به ظاهر ساده، حاوی چه مطالب متنوعی است، اما متأسفانه ما از آنها غفلت کرده ایم و باید با تأمل و تدبر بیشتر، این کوتاهی های گذشته را جبران کنیم

 قسم سوم مطالب مفید در تدبر قرآنی «سؤالها» هستند که توجه ها را جلب و افکار را درگیر می کنند و در نتیجه، پاسخ های متنوعی را برای هر سؤال عرضه می نمایند

 با این تقسیم بندی، مطالعه ی تفسیر ارزشمندی چون المیزان، بسیار ساده تر و سریع تر انجام میپذیرد؛ مخصوصاً برای کسانی که میخواهند در کمترین زمان بیشترین مطلب را از هر آیه به دست آورند

 مدبرین محترم نیز وقتی روی آیات قرآن تدبر میکنند، خود مجموعه ای از این نکته ها، پیام ها و سؤال ها را طرح، و به سایت تدبر ارائه می نمایند که در مجموع، گنجینه ی ارزشمندی از مفاهیم قرآنی را  به ارمغان می آورد 

تذکر

 اگر چه وظیفه ی هر کسی تدبر در قرآن است، اما در عین حال نهی از تفسیر به رأی کردن قرآن هم بسیار زیاد و جدی است. برای رفع این مشکل، سایت تدبر تفسیر گران سنگ المیزان را معیار خود قرار داده تا قرآن پژوهان گرامی، بعد از تفکر و تدبر عمیق در قرآن، برداشت های شخصی خود را با آن محک بزنند و خطا و صواب نکته ها و پیام های خود را تشخیص دهند

 البته داوران سایت نیز وظیفه دارند که به یادداشت های مدبرین امتیاز بدهند و در صورت لزوم مشروح نظر خود را در مورد آن مطلب درج نمایند. همچنین، کاربران و مخاطبین عمومی سایت هم نظرات خود را هم به صورت امتیازی و هم به صورت تشریحی  ارائه خواهند کرد

 

پایگاه اینترنتی تدبر در یک نگاه

به طور خلاصه، ویژگیهای سایت تدبر عبارتند از

 

١- امکان تدبر در تک تک آیات قرآن به صورت نکته و پیام

٢- تهیه ی بانک عظیم دبر و تفسیر قرآن کریم در طول یک دوره ی مطالعاتی به مدت 6 ترم 

٣- امکان جستجوی پیشرفته در همه­ی آیه ها، ترجمه ها، نکته ها، پیام ها و سؤال ها با قابلیت های ویژه  

۴- حضور داوران فرهیخته برای قضاوت در مطالب تدبری و پاسخ به سؤالهای قرآنی  

۵- امکان تعامل کاربران با سایت برای ارزیابی، نقد و بررسی مفاهیم قرآنی

۶- تهیه ی بانک مقالات مرتبط با این حوزه به منظور تمرکز و رشد علوم قرآنی

٧- محور قرار دادن ترجمه و تفسیر المیزان جهت جلوگیری از انحراف و تفسیر به رأی

سایت تدبر تمام تلاش خود را میکند تا کلیه ی مطالب قرآنی را که شاه کلید معارف هستند، به ساده ترین شکل منتقل کند و بهترین شرایط تدبر و تعمق در آن را مهیا سازد.

حضور هر قرآن پژوه در این پایگاه، کمکی است در رشد معارف و ارزشهای اسلامی و قرآنی...  

  

http://tadabbor.org/

 تشکر از خواهر خوبم معصومه برای ارسال این مطلب مفید  /  طهورا

 


 
خطبه غدیر (2)
ساعت ۱٠:٢٩ ‎ق.ظ روز ٢٧ مهر ۱۳۸۸ : توسط : منتظران منجی

در خطبه ای که یک ساعت به طول می انجامد، پیامبر صلوات الله علیه و آله گزیده 23 سال رسالت خود را برای سعادت بشریت بیان می فرماید. آنگاه پس از پایان خطبه، جبرئیل فرود آمده و آیه ای دیگر می آورد:

امروز، دین شما را به کمال رساندم، نعمت را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برایتان برگزیدم.

سپس مراسم بیعت آغاز شده و سه روز به طول می انجامد و در ایم مدت همه بیعت می کنند، مرد و زن، سیاه و سفید، متقی و منافق، برده و آزاد و . . . ، حتی آن دونفر (اولی و دومی) که برای بیعت نزد علی علیه السلام می آیند و چنین می گویند:

گوارایت باد ای پسر ابوطالب، که صاحب اختیار من و هر مرد وزن مومن شده ای. (علامه امینی در کتاب ارزشمند الغدیر این حقیقت را تحت عنوان حدیث التهنئه به نقل از شصت منبع معتبر اهل سنت آورده است).

ترجمه خطبه غدیر

حمد و سپاس خدای را که در یگانگی اش بلند مرتبه، و در عین یکتایی و بی همتایی اش، به آفریدگان خود نزدیک است.

در سلطنت و پادشاهی اش با شکوه و بزرگوار، و در ارکانش عظیم است. در جایگاه خویش است، که علمش بر همه چیز احاطه دارد؛ و آفریدگان را همه، به قدرت و برهان خود مقهور ساخته است. همیشه ستوده بوده است و همواره ستوده خواهد بود، و پیوسته عزیز و ارجمند است.

او ابتدا کننده و بازگرداننده است و هر امری به سوی او باز می گردد. پدید اورنده آسمانها و گستراننده زمین ها و یگانه حمکران بر آنهاست.

پاک منزه و تسبیح شده و پروردگار روح و ملائکه است. بر همه آنچه آفریده است مهربانی می کند، و هر آنچه را که پدید آورده مورد لطف قرار می دهد.

هر چشمی را می نگرد، و چشمها از نگریستن او ناتوان است.

بخشنده، بردبار، متین و با وقار است. رحمتش همه چیز را فراگرفته و با نعمت خود بر همه آنها منت نهاده است.

در انتقام گرفتن شتاب نکرده، و به سزای آنان که سزاوار عذابند اقدام نمی کند. راز دلها را می فهمد و اندیشه های پنهان را می داند. نهفته ها بر او پوشیده نمی ماند و پوشیده ها بر او مشتبه نمی شود. بر هر چیز احاطه و غلبه دارد و همه چیز در ید قدرت اوست. چیزی همانند او نیست و اوست بوجود آورنده شئ هنگامی که نبود.

جاودانه بوده، و بر پا دارنده قسط و عدل است. هیچ خدایی نیست مگر او که عزیز و حکیم است. برتر از آن است که چشمها او را درک کنند، و حال آنکه او چشمها را درک می کند و او لطف کننده و بسیار آگاه است. هیچ کس از راه دین نمی تواند او را وصف کند، و هیچ کس به چگونگی آشکار و نهانش راه نمی یابد؛ مگر به آنچه که خودش راهنمایی فرموده است.

گواهی می دهم که او خدایی است که تقدسش، عصر و زمان را آکنده است و نورش ابدیت را فرا گرفته. آنکه امرش را بدون مشورت با کسی اجرا می کند، در تقدیرش شریک ندارد، و در تدبیرش یاری نمی شود.

آنچه را ایجاد کرده، بدون هیچ نمونه یا سابقه ای تصویر نموده؛ و آنچه را آفریده، بدون کمک از کسی، یا تحمل زحمتی، یا نیاز به فکر و اندیشه ای آفریده است. . . .

بقیه در خطبه غدیر (3)

صبا


 
نهج الولایه
ساعت ۸:٠۸ ‎ب.ظ روز ٢٢ مهر ۱۳۸۸ : توسط : منتظران منجی

هو

 

الولایه  بمعنی ولایت اطلاقی کل نظام هستی ( اعم از مجرد و مادی ، تکوین و مادون و مافوق )

یعنی همان مقام صادر اول ( اولین چیزی که از حق متعال صادر شد )

 

چند سوال پیش میاید

1-    آیا واقعا کسی هست که این حقیقت در او پیاده شده باشد ؟

2-    آیا اشخاصیکه "الولایه" در انها پیاده شده ، قابل شماره هستند ؟

3-    آیا در زمان ما هم کسی پیدا میشود که " الولایه (مقام ولایت اطلاقی کل نظام هستی) " در او پیاده شده باشد؟

 

پاسخ این سوالات  با علم شهودی است نه علم فکری !

علم ِ فکری ، رهاورد مفهوم کلی است و تشخص ِ فردی نمیاورد.

در بابِ علم ِ فکری ،همه مفهوم کلی را پذیرفته اند اما در مصادیق ِافراد اختلاف دارند.

 

مقام شهود و علم شهودی است که فرد ِ خاص را تشخیص میدهد و بعنوان " الولایه " معرفی میکند.

علم شهودی ، علم به جزئیات نظام هستی است  ؛ به عین ِوجودِ نظام هستی !  شهود یعنی وجود !

 

یک انسان ِ ولی ، قوی و صاحب نفس مکتفی میتواند همچون آیینه صافی بدون زنگار تمام جانهای نسل بشر (ولو اینکه هنوز بدنیا نیامده باشند) را درون جان ِ خویش مشاهده کند و حال ِآنها را ببیند که از بطون ِمعانی ِعالم ذر یا عالم میثاق است.

 

حضرت آدم (ع) در یک مکاشفه معنوی ِ روحانی ِ درونی ، تمام انسانهای این دوره رتق و فتق را بصورت وجودِ نورانی ِ مثالی مشاهده کرد و در درون اینها تنها خمسه طیبه ( و چهارده معصوم ) را یافت که به مقام " الولایه " رسیدند.

 

همانطور که ذکر شد علم فکری فقط به مفهوم ولایت دسترسی دارد ، اما حقیقتِ ولایت تنها به علم شهودی میسر است و راه رسیدن به آن ، معرفت نفس است ؛ یعنی با نفس ناطقه خود باید به ولایت رسید.

نهج : معرفت نفس     در نتیجه      نهج الولایه : راه رسیدن به ولایت ، معرفت نفس

ال که بر سر الولایه  میاید ، ال اطلاقی است  که پاسخ این سوال است ؛

آیا راهی برای رسیدن به او " ولایت " هست ؟

  بله . این کتاب " نهج الولایه " راه را نشان میدهد .

 

پ.ن : نهج الولایه نوشته ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی

طهورا


 
اندر احوال به اصطلاح منتظران
ساعت ٦:٥٦ ‎ب.ظ روز ٢٢ مهر ۱۳۸۸ : توسط : منتظران منجی
 
از دوری تو غمین و نالان هستیم
وز کردۀ خود کمی پشیمان هستیم
اصلیت ما را تو اگر می پرسی
از کوفه ولی مقیم تهران هستیم

ما لشگری از سلاح روسی داریم
در دوز و کلک رگ ونوسی داریم
هر جمعه که شد بیا که ما منتظریم
این هفته فقط نیا عروسی داریم

از جور زمانه ما شکایت داریم
اندازۀ کوه و صخره حاجت داریم
ما مشکلمان گرانی و بیکاریست
آقا به نبودنت که عادت داریم...

ما قیمت روز ارز را می دانیم
معیار بهای بورس در تهرانیم
فعلا دو سه روزیست هوا پس شده است
هر روز دعای عهد را می خوانیم

صد موعظه کن ولی ز تسلیم نگو
از خمس و زکات و ضرب و تقسیم نگو
آقا تو بیا ولی فقط با یک شرط...
از آنچه که ما دوست نداریم نگو!

 

انشاءالله که ما جزء این دسته افراد نباشیم و با شناخت حقیقی امام زمانمان و تبعیت تام از ایشان جزو عاشوراییان  باشیم نه کوفیان !

 پ.ن : نمیدانم شاعرش کیست . اگر میدانید بنده را مطلع کنید. 

طهورا


 
غزلی از حافظ شیرازی با صدای مقام معظم رهبری
ساعت ۱٠:٤٧ ‎ق.ظ روز ٢٠ مهر ۱۳۸۸ : توسط : منتظران منجی

 مقام معظم رهبری در سال 67 در جمع ادیبان و حافظ شناسان درباره حافظ سخنرانی کرده‌اند و در آغاز بیانات خود غزلی از خواجه شیراز را قرائت فرموده‌ا‌ند.

«به حسن خلق و وفا کس به یار ما نرسد
تو را در این سخن انکار کار ما نرسد

اگر چه حسن‌فروشان به جلوه آمده‌اند
کسی به حسن و ملاحت به یار ما نرسد

به حق صحبت دیرین که هیچ محرم راز
به یار یک جهت حق‌گزار ما نرسد

هزار نقش برآمد ز کلک صنع و یکی
به دلپذیری نقش نگار ما نرسد

هزار نقد به بازار کائنات آرند
یکی به سکه صاحب عیار ما نرسد

دریغ قافله عمر کانچنان رفتند
که گردشان به هوای دیار ما نرسد

بسوخت حافظ و ترسم که شرح قصه او
به سمع پادشه کامکار ما نرسد»

طهورا

منبع : خبرگزاری فارس

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8807181436#sounds


 
ترجمه خطبه غدیر (1)
ساعت ٧:٤٢ ‎ب.ظ روز ۱٥ مهر ۱۳۸۸ : توسط : منتظران منجی

عید غدیر بزرگترین عید تمام انسانهاست چون ولایت همان بار امانت تجلی پیدا کرده است. واقعا ما چقدر در مورد واقعه غدیر و خطبه پیامبر صلوه الله علیه و آله میدانیم؟!؟!؟!

می توان این خطبه را در روز وفات پیامبر صلوات الله علیه و آله بخوانیم و مصیبتهای وارده بر ایشان را از زبان خود ایشان بشنویم و بی حساب بگرییم و سوزی همراه با تفکر داشته باشیم که این خطبه که همواره در عالم جاری و ساری هست جایگاه ما را کجا نشان می دهد؟ اگر پیامبر امروز در عالم ماده حاضر بودند در هنگام بالا بردن دست حضرت مهدی چه خطبه ای می خواندند؟ مهدی فاطمه کجاست؟

مقدمه

سال دهم هجرت است و رسول خدا صلواه الله علیه و آله از زمان هجرتش به مدینه تا کنون فرصت انجام حج تمتع را نیافته، هر چند دو بار عمره مفرده را بجا آورده است.

بنابراین مناسک حج هنوز برای مسلمانان روشن نشده، و چون که آن حضرت میداند آخرین ماههای زندگی پر برکتش را در این جهان می گذراند، پس می باید این سنت جاریه الهی را نیز به زودی برای مسلمانان تبیین کند. پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله به دستور خداوند اعلان سفر حج نموده و اینکه هر کس بخواهد می تواند با آن حضرت همراه شود. این خبر به قبایل مسلمان می رسد و هر کدام به نحوی خود را به مکه می رسانند از جمله قبایل یمن که علی نیز همراه آنان است، زیرا چند ماه قبل برای انجام ماموریتهایی به نجران و سپس یمن رفته که یکی از آنها دعوت مردم یمن به اسلام بوده است. حضرت علی پس از دریافت نامه رسول خدا بی درنگ با سپاهیان خود و حدود دوازده هزار نفر از مردم تازه مسلمان یمن، راهی مکه می شوند. در حین انجام مراسم حج رسول خدا صلوات الله علیه و آله برای آماده کردن اذهان عمومی مردم در منی دو خطبه می خوانند که یکی از خطبه ها در مسجد خیف ایراد شده است. پس از مراسم حج در منی (عید قربان) حاجیان از احرام در آمده و برای انجام بقیه اعمال به مکه می روند. در مکه رسول خدا صلوات الله علیه به دستور خدا میراث انبیای گذشته را یکجا به علی (ع) تحویل می دهد بگونه ای که تمام مسلمین آگاه می شوند و در در همین مدت کوتاه توقف در مکه جبرئیل لقب امیر المومنین را از سوی خدا در خصوص علی (ع) فرود آورده و رسول خدا صلوات الله علیه و آله ابتدا از یاران خود و سپس از تمام مسلمین می خواهد که به علی (ع) به این صورت سلام کنند: السلام علیک یا امیر المومنین. فردای آن روز پیامبر مکه را به قصد مدینه ترک می کند تا روز هیجدهم ذی الحجه فرا میرسد، جبرئیل فرود آمده و پیامی را از سوی خدا برای پیامبر می آورد پیامبر آنرا شنیده اما آنرا ابلاغ نمی کند و به راه خود ادامه می دهد. بار دوم به همین صورت می گذرد تا اینکه بار سوم ناگهان مرکب رسول خدا صلوات الله علیه می ایستد که انگار کسی راه را بر آن حضرت بسته و لحظاتی بعد سر مرکب پایین آمده و دو زانو ب خاک می نشیند. آثار وحی در چهره نمایان می شود و این آیه نازل می شود (سوره مائده آیه 67):

ای پیامبر آنچه را از خداوند بر تو نزل شده ابلاغ کن که اگر چنین نکنی تبلیغ رسالت خدا نکرده ای. خدا ترا از شر مردم در پناه خود نگه می دارد و کافرا را هدایت نمی کند.

سپس پیامبر صلوات الله علیه اعلام می کند: 

همین جا می ایستیم زیرا امر مهمی پیش آمده است. کسانی که رفته اند بخوانید تا باز آیند و آنان که هنوز در راهند، بگذارید برسند.

ساعتی بعد پیامبر از پشته هایی که آماده شده بالا می روند و علی را می خوانند و حضرت علی در سمت راست پیامبر صلوات الله علیه و آله کمی پایین تر جای می گیرند و پیامبر خطبه را می خوانند.

بقیه در ترجه خطبه غدیر (2)

 صبا

 


 
در باب دعای کمیل (شهید دکتر مصطفی چمران)
ساعت ۸:۳٤ ‎ب.ظ روز ۸ مهر ۱۳۸۸ : توسط : منتظران منجی

با آن همه ترس از فراق . . . . . راستی که مافوق طاقت بشری است.

اگر پیر زنی ضعیف، که قدم به دروازه مرگ نهاده است، از ترس و وحشت در مقابل خدای تضرع کند، چندان تعجب آور نیست. یا بیچاره مضطری که جبر زمان بی رحمانه خردش کرده است امن یجیب بگوید . . . . باز هم قابل درک است. ولی آنجا که قدرتمند ترین و بی نیازترین مرد روزگار از شب تا صبح خاضعانه راز و نیاز می کند و میگرید، قابل فهم بشری نیست.

علی فریاد می زند:

خدایا من بخاطر ترس از جهنم تو را نمی پرستم      به بهشت تو نیز طمعی ندارم   تو شایسته پرستشی      محرک من فقط عشق به توست.

علی تاجر پیشه نبوده که با خدای خود معامله کند    و در ازای عشق پاداشی بخواهد، عشق شیرازه حیات و هستی او بود      بدون عشق نمی توانست زنده بماند.

دعای کمیل شراره های آتشی است که از قلب و روح علی (ع) آنرا به کمیل تعلیم داده است.

وجود آدمی میجوشد   میسوزد     بروح مبدل میشود     بفراخنای عالم هستی بالا میرود و در وجود کل حل میگردد.

آدمی قلب دارد که مرکز احساس عرفانی   و ارتباط با کانون نامرئی حیات و درک زیبایی است، این قلب با محصولات عقل سیراب نمی شود،  نیایش لطیف ترین و عمیقترین نیاز فطری قلب است.

هنگام نیایش    پرده های ضخیم عالم محسوسات    از روی قلب بکنار میرود و مشعل فروزان روح آدمی    نور افشانی میکند.

نیایش آرامش ضمیر می آورد       نفس را تصفیه می کند    روح را انبساط می دهد     ایجاد نشاط می کند        و ظرفیت وجود انسان را        از کمال مطلق لبریز مینماید.

در میان نیایشها            نیایش عشاق شوری دیگر دارد.

             در میان عشاق عالم نیز                    علی جایگاه خاص دارد.

علی مظهر کمال و عشق و انسانیت        آنچنان عاشقانه راز و نیاز می کند که دل آدمی آب می شود،       آنهمه قدرت و شجاعت با آنهمه خضوع و بندگی       آنهمه شور و عشق.

آیا هیچگاه در دل شب        دور از هیاهوی زندگی بآسمان پرستاره نگاه کرده اید؟        و روح شما به عظمت و زیبایی آن مجذوب شده است؟

این احساس احترام و ستایش  به عظمت زیبایی       و اظهار خضوع و تسلیم در برابر خالق آن       نیایش نامیده میشود.

نیایش                        ارتباط قلبی انسان است   با ذات عالم هستی

نیایش                        راز و نیاز درونی انسان است     با کمال مطلق

نیایش                        کشش روح است بسوی کانون غیر مادی جهان

نیایش                        پرواز انسان است بسوی پروردگار عالم

نیایش              منحصر به انسانها نیست         تمام موجودات عالم            در نیایشی بزرگ شرکت دارند             هر یک به زبان خود                     خدا را تسبیح میکنند.

   شعله شمع خود نیایشی است            و سوختن پروانه نیایشی دیگر . . . . .

   خنده معصوم کودک نیایشی است           و مهر پاک مادر نیایشی دیگر . . . .  .

نیایش یک سیر روحانی           و مکاشفه درونی است   . . . . .  . . . .

بقیه در دسترس نیست هرکسی دارد برایمان بفرستد.                                               صبا   


 
62 درصد شهدا 15 تا 25 ساله بودند
ساعت ۱۱:٥٦ ‎ق.ظ روز ٧ مهر ۱۳۸۸ : توسط : منتظران منجی
فرمانده منطقه سوم دریایی سپاه کشور:
62 درصد شهدا 15 تا 25 ساله بودند

خبرگزاری فارس: فرمانده منطقه سوم دریایی سپاه کشور گفت: از 188 هزار شهید در دوران دفاع مقدس 62 درصد افراد بین 15 تا 25 سال، 5 هزار شهید زن و 10 هزار شهید روحانی بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، عبدالرشید حسینی صبح امروز در مراسم تجلیل از فرماندهان دوران هشت سال دفاع مقدس در مسجد امیرالمومنین (ع)شهرستان دیلم اظهار داشت: ایمان و اعتقادات قلبی فرماندهان بسیج با توکل به خداوند و ائمه اطهار (ع) در پیشبرد اهداف جنگ تحمیلی و پیروزی‌های پی در پی در عملیات‌های مختلف به وضوح و به کرات برای رزمندگان و حتی دشمن شکست خورده که با تجهیزات کامل به مصادف رزمندگان اسلام می‌آمدند روشن و مشخص بود.
وی با اشاره به آمار شهدای جنگ تحمیلی گفت: از 188 هزار شهید در دوران دفاع مقدس 62 درصد افراد بین 15 تا 25 سال بودند کا شامل بسیجیان جوان و شهدای حملات موشکی دشمن به شهرها بوده‌اند و از این تعداد 188 هزار شهید 5 هزار شهید زن و 10 هزار شهید روحانی بوده است.
فرمانده منطقه سوم دریایی کشور تصریح کرد: این نشان از حضور همه اقشار مختلف مردم در مقابل دشمنان اسلام اعم از بعثی و کشورهای غربی بوده است.

 


 
یاران امام مهدی (عج)
ساعت ٩:۳٤ ‎ب.ظ روز ٦ مهر ۱۳۸۸ : توسط : منتظران منجی

 یاران امام عصر مومنان واقعی هستند ، کسانی که هم در اعتقادو هم در عمل اهل ایمانند .

بهترین تعبیر درباره ایشان همان وصفی است که حضرت عسگری (علیه السلام) در سفارش خود به فرزند بزرگوارشان فرمودند:

" اهل طاعت و اخلاص "

این ها هیچ چیز را بر اطاعت از دستورات امامان خود ترجیح نمی دهند و در مقابل خواست ایشان تسلیم محض می باشند.

امام صادق (علیه السلام) در توصیف یاران حضرت بقیه الله ارواحناله فرمودند:

این ها در برابر امام از کنیز در مقابل آقای خود مطیع ترند.

خواست امام عصر چیزی جز خواست خداوند نیست و آن هم در دین حق تجلی یافته است پس اگر بخواهیم یاران واقعی امام را بشناسیم باید آنها را در مومنانی جست و جو کنیم که در اعتقاد و عمل خود موبه مو از ائمه فرمان می برند  و در اطاعت از ایشان بسیار کوشا و جدی هستند.

اینها اطاعت از خدا را با اخلاص در بندگی او همراه کرده اندو لذا خداشناس های واقعی و کامل شده اند .

امیر المومنین (علیه السلام)  درباره ایشان فرموده اند :

خداوند را به طور شایسته شناخته اند و این ها یاران مهدی علیه السلام در آخر الزمان هستند.

نشانه خداشناسی خوف از خداست و هر کس معرفتش به خداوند بالاتر باشد خوفش هم بیش تر می شود .

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله  فرمودند: هر کس خداشناس تر باشداز خداوند بیش تر می ترسد.

بنابراین یاوران حضرت مهدی علیه السلام که حق معرفت خدا را دارند بیش ترین و عمیق ترین ترس را از او دارند ، به همین جهت جدا اهل تقوا و ورع هستند و به همین ویژگی شناخته می شوند.

برگرفته شده ه از کتاب غربت آفتاب  ( دکتر سید محمد بنی هاشمی )

 http://nargesmontazer.blogfa.com/  نرگس منتظر


 
ای دل ! شتاب کن
ساعت ٦:٥۸ ‎ب.ظ روز ٢ مهر ۱۳۸۸ : توسط : منتظران منجی

" یا هو ،  یامن لاهو الا هو "

* " آن شراب طهور را که شنیده ای ، تنها تشنگان راز را می نوشانند و ساقی اش حسین(ع) است.

حسین از دست یار می نوشد و ما از دست حسین (ع) !

پس ای دل ! شتاب کن تا خود را به کربلا برسانیم ............ "

در روند تئوری تغییر آموختم که تغییر در سه مرحله صورت میگیرد :

١- دانش و آگاهی

                             ٢- بینش و دیدگاه

                                                         ٣- کُنش و رفتار

و در سیر عملی دریافتم ، صعود از مرتبه دانش به مرتبه بینش برایم میسر نیست مگر به همراهی عشق با دانش !

به کنش نخواهم رسید مگر به حضور شهامت در کنار بینش !

و دوام بر کنش نخواهم داشت مگر به صبر و استقامت !

و باز این چرخه تعالی بسوی

دانشی والاتر ، بینشی عمیقتر و کنشی شفافتر ادامه می یابد......

این اصول سه گانه تغییر چه زیبا حیاتشان را از عاشورائیان طلب می کنند ؛

عشق را از حسین (علیه السلام)

شهامت را از عباس (علیه السلام)

و صبر و استقامت را از زینب (سلام الله علیها)

..........  فرصت اندک است و باید شتاب کرد  .........

برای پیوستن به حسین (علیه السلام ) و اتصاف به خوبیها و زیبائیهای حسین (علیه السلام) باید شتاب کرد.

ندای شورانگیز و عاشقانه  "هَل مِن ناصِر ٍ یَنصُرُنی"  همچنان ما را به خود می خواند .

آیا یاری دهنده ای هست که حسین (علیه السلام) را یاری کند؟!

با شناختِ هرچه کاملتر حقیقتِ دین ِ محمدی

و در راهِ ابقاء و توسعه افزونترش  ،  که بقاء و حیات همه اعصار ، ادیان و انبیاست.

با محبت و عشق ِ محمدی

                       علم و عدالت علوی

                                                   بصیرتِ ژرفِ فاطمی

                                                                صبروحلمِ حسنی

شور و شعور و عطش حسینی

                                          تا کرامت رضوی

و اتصال به چکیده رحمت و سلاله عصمتِ مهدوی

* " همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس           

 که دراز است ره مقصد و من نو سفرم"

طهورا

* سید شهیدان اهل قلم " سید مرتضی آوینی "

* حضرت حافظ (ره)


 
نجوای من و دل
ساعت ۸:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱ مهر ۱۳۸۸ : توسط : منتظران منجی

باز دلتنگم و

                 بیتابم و

                           مینالم از این غربت و

                                                      بیزارم از این رخوت و

                                                                                      فریاد برآرم

که ای صاحب نصرت !         مددی کن

این خفته در جهل و خطا را ، نظری کن

تا باز بپا خیزم و

                     با یار درآمیزم و

                                           عاشق شوم و نور شوم

کور شوم جز تو نبینم

                            بیدار شوم جز تو نخواهم

سرشار زعشق و طرب و شور و نوا گردم و.............آنگاه بگردم

خداوندا !

بگذار تا بگویم شرح قصه سرگردانی ام را......

شرح عطش و تشنگی ام را ............

شاید به عطش " عباس " سیرابم کنی .

خدایا !  تشنه ام

تشنه یک هجرت

هجرتی که   * " از درون باید آغاز شود"

هجرت از " آنکه هست "  بسوی  " آنکه باید باشد"

با "ذکر" ، با "جهاد بزرگ"  و با  "مردن پیش از مرگ"

به اخلاص رسیدن و  "بودن آدمی"  به خلوص ! *

 به یاد تو و فقط و فقط برای تو !

آری ! تشنه سفرم

سفر از خود ، تا ......عشق  ،   تا ...... نور

و کندن و جدا شدن از خود و پیوستن به وجود

آیا این برزخ ِ وامانده در برزخ را به نام و عشق ِ آن برزخ ِ عزیز ِ حائل میان حق و خلق در می یابی؟!

آنان که طلب  ، در ره ِ عشق تو نهادند

جان  بر طبق ِ شوق ،  به راه ِتو  نهادند

آه ِ من و اشک و عطش و حسرت ِ دیرین

کاروان رفت و مرا بی سر و سامان بنهادند

طهورا

* برگرفته ازنیایش دکتر علی شریعتی