ماهیت ایمان
ساعت ۱:٠٤ ‎ب.ظ روز ٢٢ آبان ۱۳۸۸ : توسط : منتظران منجی

ایمان ، تعلق قلبى است . در روایات از ایمان ، به ما وقرفى القلب یعنى آنچه در دل جایگزین مى شود، تعبیر شده است .

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله به امیرالمؤ منین علیه السلام فرمودند:
بنویس . عرض کردند.چه بنویسم . فرمودند:
بسم الله الرحمن الرحیم .الایمان ما وقر فى القلوب و صدقته الاعمال ایمان چیزى است که در قلوب جاى مى گیرد و اعمال آدمى ملاک درستى آن است .

امام رضا علیه السلام در روایتى از ایمان به عقد قلبى تعبیر فرموده اند:
الایمان عقد بالقلب 

 ایمان بر خلاف اسلام که امرى زبانى است ، به دل مربوط است .
امام صادق علیه السلام فرموده اند:
ملعون ملعون من قال : الایمان قول بلا عمل

نفرین ، نفرین بر کسى که بگوید ایمان فقط قول است و با عمل ارتباط ندارد.

در برخى روایات ، ایمان را امرى مرکب دانسته اند که عمل جزو آن است . مرحوم مجلسى در بحارالانوار بابى گشوده است با عنوان : ان العمل جزء الایمان اما همان طور که گفته شد.عمل لازمه وجودى ایمان است نه جزء حقیقت آن .

امام هشتم علیه السلام به نقل آباى گرامیشان از رسول اکرم صلى الله علیه و آله نقل کرده اند:
الایمان معرفة بالقلب و اقرار باللسان و عمل بالارکان

ایمان معرفت قلبى و اعتراف زبانى و عمل جوارحى است .
در روایت دیگرى از امام رضا علیه السلام ابوالصلت هروى از ایمان پرسش نموده است . حضرت فرموده اند:
الایمان عقد بالقلب باللسان و عمل بالجوارح ، لایکون الایمان الا هکذا

ایمان گره قلبى و گفتار زبانى و عمل جوارحى است و غیر از این ایمان نیست .
در روایتى دیگر پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله نیز درباره ایمان ، نظیر همین تعبیر را فرموده اند:
الایمان اقرار باللسان و معرفة بالقلب بالارکان

ایمان ، اقرار به زبان و شناخت به قلب و عمل به جوارح است .

مجموعه این روایات حاکى از آن است که ایمان وقتى پدید آمد، لازمه اش ‍ اعتراف زبانى و عمل جوارحى است .آیه شریفه قرآن نیز به این مطلب تصریح کرده است :
قلت الاعراف امنا قل لم تومنوا ولکن قولوا اسلمنا

اعراب گفتند ایمان آوردیم بگو ایمان نیاورده اید ولى بگوئید اسلام آوردیم .

از آنچه گذشت ،  نتیجه ای حاصل مى شود که: 
اسلام ظاهرى ، امکان سازش با کفر باطنى دارد.

ممکن است کسی به وحدانیت حق تعالى و رسالت پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله شهادت دهد، حتى اقرار به امامت على علیه السلام داشته باشد اما در باطن کافر باشد.منافقین از این دسته اند. چنانکه در سوره منافقین مى فرماید:
بسم الله الرحمن الرحیم اذا جاءک المنافقون .قالوا: نشهد انک لرسول الله ، والله یعلم انک لرسوله ، والله یشهد ان المنافقین لکاذبون

برگرفته از کتاب کیش پارسایان  /  دروس استاد آیت الله مجتبی تهرانی

طهورا