ماهیت ایمان

ایمان ، تعلق قلبى است . در روایات از ایمان ، به ما وقرفى القلب یعنى آنچه در دل جایگزین مى شود، تعبیر شده است .

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله به امیرالمؤ منین علیه السلام فرمودند:
بنویس . عرض کردند.چه بنویسم . فرمودند:
بسم الله الرحمن الرحیم .الایمان ما وقر فى القلوب و صدقته الاعمال ایمان چیزى است که در قلوب جاى مى گیرد و اعمال آدمى ملاک درستى آن است .

امام رضا علیه السلام در روایتى از ایمان به عقد قلبى تعبیر فرموده اند:
الایمان عقد بالقلب 

 ایمان بر خلاف اسلام که امرى زبانى است ، به دل مربوط است .
امام صادق علیه السلام فرموده اند:
ملعون ملعون من قال : الایمان قول بلا عمل

نفرین ، نفرین بر کسى که بگوید ایمان فقط قول است و با عمل ارتباط ندارد.

در برخى روایات ، ایمان را امرى مرکب دانسته اند که عمل جزو آن است . مرحوم مجلسى در بحارالانوار بابى گشوده است با عنوان : ان العمل جزء الایمان اما همان طور که گفته شد.عمل لازمه وجودى ایمان است نه جزء حقیقت آن .

امام هشتم علیه السلام به نقل آباى گرامیشان از رسول اکرم صلى الله علیه و آله نقل کرده اند:
الایمان معرفة بالقلب و اقرار باللسان و عمل بالارکان

ایمان معرفت قلبى و اعتراف زبانى و عمل جوارحى است .
در روایت دیگرى از امام رضا علیه السلام ابوالصلت هروى از ایمان پرسش نموده است . حضرت فرموده اند:
الایمان عقد بالقلب باللسان و عمل بالجوارح ، لایکون الایمان الا هکذا

ایمان گره قلبى و گفتار زبانى و عمل جوارحى است و غیر از این ایمان نیست .
در روایتى دیگر پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله نیز درباره ایمان ، نظیر همین تعبیر را فرموده اند:
الایمان اقرار باللسان و معرفة بالقلب بالارکان

ایمان ، اقرار به زبان و شناخت به قلب و عمل به جوارح است .

مجموعه این روایات حاکى از آن است که ایمان وقتى پدید آمد، لازمه اش ‍ اعتراف زبانى و عمل جوارحى است .آیه شریفه قرآن نیز به این مطلب تصریح کرده است :
قلت الاعراف امنا قل لم تومنوا ولکن قولوا اسلمنا

اعراب گفتند ایمان آوردیم بگو ایمان نیاورده اید ولى بگوئید اسلام آوردیم .

از آنچه گذشت ،  نتیجه ای حاصل مى شود که: 
اسلام ظاهرى ، امکان سازش با کفر باطنى دارد.

ممکن است کسی به وحدانیت حق تعالى و رسالت پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله شهادت دهد، حتى اقرار به امامت على علیه السلام داشته باشد اما در باطن کافر باشد.منافقین از این دسته اند. چنانکه در سوره منافقین مى فرماید:
بسم الله الرحمن الرحیم اذا جاءک المنافقون .قالوا: نشهد انک لرسول الله ، والله یعلم انک لرسوله ، والله یشهد ان المنافقین لکاذبون

برگرفته از کتاب کیش پارسایان  /  دروس استاد آیت الله مجتبی تهرانی

طهورا

/ 4 نظر / 9 بازدید
درسا

سلام مرسی از اینکه بهم سر زدی مطلب زیبایی بود نمیدونم وب دیگه ات رو با چه اسمی بلینکم؟

133

سلام با افتخار لینک شدید تشکر از لطف شما

سیدمحمدرضا سیدموسوی

مدتهابود فکرم را مشغول کرده بود... من مسلمانم یا بیشتر...مومنم!! یا شاید مسلمان هم نیستم! از کوزه همان تراود که در اوست!! اما تراوشی نیست که نیست! که شما نوشتید... و چه خوب... خیلی مفید بود. منازل زیادند اسلام ایمان تقوا ابرار چه کسانی هستند مقربین کی اند... حسنات الابرار سیئات المقربین... وای خدا چقدر عقبم... شب امتحان داره نزدیک میشه.. هیچی نخوندم... اقترب للناس حسابهم فهم فی غفلت معرضون... الهی به امید تو...